Bias
Wanneer we iets of iemand zien, vormt ons brein binnen een fractie van een seconde al een oordeel. Dit fenomeen staat bekend als ‘bias’ en het is een natuurlijke neiging die ons heeft geholpen te overleven. Zelfs recruiters ontkomen hier niet aan. Dit kan leiden tot onbewuste discriminatie, waarbij sollicitanten worden beoordeeld op basis van hun uiterlijk. Dit resulteert vaak in een ‘monocultuur’ door onze neiging om mensen aan te nemen die op ons lijken. Dat terwijl de sterkste organisaties divers zijn.
Werven zonder vooroordelen
Stel je eens voor: twee flesjes water, van verschillende merken, zonder etiket naast elkaar. Proef je een verschil? Waarschijnlijk niet, omdat de inhoud identiek is. Blind recruitment werkt volgens een vergelijkbaar principe. Hierbij worden persoonlijke gegevens van sollicitanten verwijderd om vooroordelen te verminderen. Dit omvat zowel primaire (zoals etniciteit en leeftijd) als secundaire (zoals communicatiestijl en accent) vooroordelen. Bij blinde werving wordt dit allemaal verwijderd of gefilterd.
AI
AI komt bij dit proces ook om de hoek kijken. Veel bedrijven maken namelijk gebruik van anonieme cv-systemen – allemaal met ondersteuning van AI – om automatisch deze informatie te filteren en te verwijderen. Zo hoeven recruiters zich geen zorgen te maken dat bepaalde informatie toch per ongeluk bij ze terechtkomt. Het HR-team moet ook goed getraind worden, en de inclusiviteit moet worden benadrukt in de hele organisatie. Van vacatureteksten tot en met gestandaardiseerde interviewvragen.
Allemaal gebaseerd op vaardigheden en talent.
Positief bedrijfsimago
Wat gebeurt er als je nu besluit de verpakkingen van de waterflesjes af te halen? Blind recruitment heeft verschillende voor- en nadelen. Het allerbelangrijkste voordeel is waarschijnlijk dat blind recruitment kan zorgen voor diversiteit en groei binnen je bedrijf. Blind recruitment bevordert namelijk een verandering in mentaliteit. Dat is gunstig voor zowel werkgevers als bedrijven, en dit kan leiden tot een verbeterd werkgeversimago en betere klantrelaties.
Toptalent
Ook leidt een diversiteitgericht beleid tot een toename van winst, verbeterde productiviteit en opbouw van vertrouwen binnen het hele team. En uiteraard helpt het bij het aantrekken van toptalent. Dit geldt vooral voor de nieuwe generaties werkzoekenden, die heel veel waarde hechten aan diversiteit op de werkvloer. En ja: ook dit helpt bij het opbouwen van een positief bedrijfsimago.
Menselijk
Tóch is voor veel werkgevers blind recruitment vaak nog een beangstigende oplossing. Het is namelijk lastig om in te schatten of je kandidaat de juiste persoonlijkheid en culturele fit is voor je organisatie als je diegene niet in de ogen kunt kijken. Ook vinden veel recruiters – en kandidaten – dat menselijke aspect van het sollicitatieproces juist belangrijk. Dat aspect gaat toch sneller verloren als je niet face-to-face met elkaar in gesprek kunt gaan. En blind recruitment is misschien niet
voldoende om daadwerkelijk een divers en inclusief bedrijf te worden. Het is namelijk geen garantie voor automatische diversiteit.
Conclusie
Blind werven is niet dé oplossing, maar het is een stap in de goede richting. Jij kunt samen met jouw bedrijf het beste beoordelen of blind werven de gewenste resultaten oplevert en of je misschien meer kunt en wilt doen om je langetermijndoelen te bereiken. Je kunt in elk geval alvast beginnen met een stukje bewustwording. Welke (on)bewuste vooroordelen ontstaan er bij je tijdens screenings en interviews? Hoe kun je ervoor zorgen dat dit afneemt? Misschien is het nog iets te veel om de hele verpakking van het waterflesje af te halen. Maar je kunt je wel focussen op je keuze voor de smaak.