menu

A.I. als katalysator

‘Imagine’. Met dat woord begint elke pompt-opdracht in de generatieve A.I. beeldtool Midjourney. En precies daar zit voor ons ook de kracht van A.I.: je kunt je verbeelding razendsnel en zonder beperkingen tastbaar maken. Maar het denken moet nog steeds van jou komen.

Onlangs spraken SteamTalmark-collega’s Chris (data scientist) en Michael (strateeg-creatief) op het Werf& AI en Recruitment Congres over hun learnings met A.I. tools. Het afgelopen jaar hebben we veel van die tools geïmplementeerd in ons werkproces. Denk daarbij aan – uiteraard – ChatGPT en verschillende GPTs binnen dat platform, Runway; een video A.I.-tool, Midjourney voor beeldgeneratie, Adobe FireFly, Avian en custom modellen als Mistral 7B. Wat zijn daarin de belangrijkste lessons learned?

''Gebruik A.I. als katalysator, niet als antwoord op je vraag''

Het belangrijkste inzicht is dat A.I. een katalysator van je denken en je creativiteit kan zijn. Een sparringspartner in je denken. A.I. geeft je niet het antwoord, maar helpt jou om zélf betere antwoorden te vinden. Je blijft als mens altijd aan zet.

Een sparringspartner heeft context nodig. A.I. werkt namelijk op basis van ontzettend veel data. Die wordt geanalyseerd en op basis van jouw vraag komt een A.I.-tool met een antwoord. Hoe generieker je vraag, hoe generieker ook het antwoord van je sparringspartner zal zijn. Logisch toch?

Laten we dat met een voorbeeldje schetsen met behulp van Midjourney. Binnen Midjourney kun je aan de hand van ‘prompts’ een beeldgenereren. Dat kan in alle stijlen die je maar kunt bedenken. Het laatste jaar heeft de technologie zevenmijlsstappen gezet. Voor dit voorbeeld zijn we op zoek naar een afbeelding van een vrouw. Specifieker: een vrouw die werkt in een Nederlands kantoor.

We typen:
/imagine a woman working in a Dutch office --v 6.0 --ar 3:4

We krijgen:

Feitelijk hebben we gekregen wat we vroegen. Een vrouw die werkt in een Nederlands kantoor. Echter, de stijl en de tijdsperiode zijn nét niet helemaal wat we zoeken. We moeten dus specifieker worden.


We typen:
/imagine a woman working in a Dutch office, she’s holding a laptop while walking through the hallway --v 6.0 --ar 3:4

We krijgen:

Feitelijk hebben we weer gekregen wat we hebben gevraagd. Alleen we willen natuurlijk haar gezicht zien.


Dus laten we dit keer echt nadenken over wat we graag willen zien. Met een aantal voorbeelden. We zien een mooie filmische scene voor ons, met een lichte sfeer zoals in een romantische comedy. We vragen dit keer specifiek om een portret en we voegen een lichte glimlach toe.

We typen:
/imagine a cinematic scene from a romantic comedy, a portrait shot of a woman working in a Dutch office, she’s holding a laptop while walking through the hallway, she has a soft smile on her face --v 6.0 --ar 3:4

We krijgen:

Dit is waar we om hebben gevraagd en wat we graag wilden zien. Een mooie afbeelding die je met een goede fotograaf kunt maken in het echt. Er zit diepte in het beeld, de licht inval is mooi en ze ziet er toegankelijk en vrolijk uit.
Is dit goed? Ja! Is dit onderscheidend en daarmee onweerstaanbaar? Nou, nee. Dit soort fotografie kun je bij de meeste bedrijven wel vinden. Wat als we vanaf deze lijn creatiever gaan denken?


Nog creatiever

Binnen dit voorbeeld in Midjourney kun je allerlei verschillende dingen toevoegen. Wat we hebben gedaan is het laatste gegenereerde beeld teruggezet in Midjourney en gebruikt als referentie beeld. Vervolgens hebben we verschillende stijlen van verschillende bekende regisseurs geprobeerd. A.I. is vooral heel veel experimenteren, zodat je weet ‘als ik dit vraag, krijg ik ongeveer deze richting’.
Na verschillende iteraties en ‘remixes’ zoals Midjourney het noemt kwamen we uiteindelijk op onderstaande prompt en beeld.

We typen (na heel veel iteraties hiervoor):
/imagine an action poster for a movie taking place in a Dutch office, directed by Steven Spielberg –cref https://s.mj.run/EpqjzAgYMtw --v 6.0 –ar 3:4

We krijgen:


Dit beeld heeft stopkracht. En is een stuk creatiever dan het beeld wat we hiervoor hebben gegenereerd. Daarnaast krijg je dit beeld niet zó snel en zó gelikt met bijvoorbeeld het zelf in elkaar knutselen met behulp van stockbeeld en Photoshop.


Als je daar wat tekst met een ‘placeholder’ logo en een mooi font aan toevoegt krijg je dit:


Sparringpartner

Nu hebben we dus A.I. als katalysator gebruikt, als sparringpartner. Met Midjourney werkt dit principe natuurlijk hartstikke lekker, want het is visueel. Maar hetzelfde principe kun je toepassen in andere A.I. tools. Artificial Intelligence heeft jou nodig om gave, mooie, enerverende dingen te maken. Wanneer je dat snapt, is het niet zo intimiderend of eng, maar juist een enorme kracht waar je werk een stuk leuker door wordt.

Heb je nou helemaal zin gekregen om zelf aan de slag te gaan, neem dan een kijkje bij de tool Midjourney. Of heb je liever dat wij al het werk uit handen nemen en samen met jullie kijken naar de beste oplossingen op het gebied van AI in Recruitment? Neem dan contact met ons op!