menu

SteamTalmark biedt integrale aanpak voor employer branding

Vanaf vandaag gaan wij, Steam en Talmark, officieel verder onder de naam SteamTalmark. Voor ons een hele mooie stap waarmee we verder groeien naar een toekomstbesteding fullservice bureau voor employer branding, campagnes en werken-bij websites. We geloven in onze fullservice aanpak: wat ons betreft de enige oplossing in de huidige arbeidsmarkt die veel werkgevers in de houdgreep heeft. SteamTalmark maakt organisaties succesvol, en mensen gelukkig. Jari Kloppenburg, Directeur Strategie, en Ricardo Risamasu, Commercieel Directeur, vertellen je waarom en hoe we dit doen.

Corporate brand wordt employer brand

Organisaties hebben veel uitdagingen, vooral op het gebied van HR. Maar denk ook aan digitalisering, duurzaamheid en diversiteit. Dat vraagt om een andere aanpak van branding. “Organisaties focusten zich voorheen op hun corporate brand: het ontwikkelen van een merk, een idee, zonder dat het een persoon van vlees en bloed is,” vertelt Jari. “Dat is niet meer genoeg. Consumenten, medewerkers, en vooral talent in de markt, willen organisaties die inclusief, eerlijk en transparant zijn. Ze willen organisaties die verduurzamen en een positieve indruk achterlaten. Kortom: onpersoonlijke corporates zijn verleden tijd. Maar hoe word je een moderne organisatie in deze tijdsgeest? Het antwoord is simpel: zet de medewerkers in de hoofdrol. Organisaties zijn het werk van mensen. Zij zijn het onderscheidend vermogen. Corporate branding is verleden tijd, employer branding is de toekomst.”

Employer branding is wat de klok slaat, maar heeft wel een integrale benadering nodig waarin een strategische merkaanpak, creatieve merkcampagnes en alle digitale oplossingen optimaal op elkaar aansluiten. Als SteamTalmark hebben wij dat nu allemaal onder één spreekwoordelijk dak. Onze disciplines, employer branding en werkenbij- en campagnewebsites, komen nu samen in één organisatie die dat allemaal kan bieden aan onze klanten.

Gedeelde ambities zijn onweerstaanbaar

Als het aan SteamTalmark ligt, moet employer branding over ambities gaan. Niet alleen over de ambities van de organisatie, maar juist over die van het talent ín de organisatie. Ricardo: “Als organisatie moet je altijd het eerlijke verhaal vertellen. En ons advies is om de focus daarbij te leggen op waar je naartoe wil als organisatie. Vertel dus vanuit ambitie. Dan roep je een verlangen op. Dan vertel je iets wat er misschien nu nog niet is, maar waar je samen aan gaat werken. Je ambitie is je échte verhaal.”

De truc is om de ambitie van de organisatie en die van de medewerkers samen te brengen. Jari legt uit: “Vind de overlap tussen waar het talent naartoe wil en waar je als organisatie naartoe wil. Als je elkaar daarin vindt, ben je als organisatie onweerstaanbaar. Dat noemen wij irresistible employer branding.” Ook Steam en Talmark hebben gedeelde ambities. We zijn dan ook trots dat we verdergaan onder één naam, waarmee we het meest krachtige bureau in de arbeidsmarktcommunicatie zijn die organisaties van a tot z kan bedienen. We creëren een werkgeversmerk, én ondersteunen vervolgens op alle facetten met de werving. 

Verleg de funnelfocus

Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt willen organisaties talent aantrekken en behouden. Jari: “Met employer branding brengen we de organisatie bij veel mensen in beeld met een emotioneel raak verhaal. Zodat ze richting jou komen als ze zich gaan bewegen op de arbeidsmarkt. Het is een lange termijnfocus.” Een lange adem die juist in een krappe arbeidsmarkt niet altijd de aandacht krijgt die het verdient. Ricardo: “Hoe krapper de arbeidsmarkt, hoe harder organisaties willen drukken op de directe werving. Het targetten van talent om hen te motiveren tot actie: solliciteer nu, neem contact op, bezoek een evenement.” Jari benadrukt dat het niet het één of het ander is, het is een systeem dat in balans moet zijn. “Als je werkgeversmerk op orde is, dan wordt het werven makkelijker en haal je de mensen binnen die er klaar voor zijn. En de dans tussen deze twee elementen kunnen we bij SteamTalmark met onze disciplines optimaal uitvoeren.”

Met de naamswijziging naar SteamTalmark groeien we verder naar een toekomstbestendig fullservice employer branding bureau. Daarmee versterken we onze marktpositie en zijn we dé merkspecialist voor werkgevers. “We hebben grote ambities om nóg meer organisaties te laten zien dat onze visie op employer branding werkt en we kijken ernaar uit om dit vanaf nu met het hele team onder één naam te doen,” sluit Jari af.